Søndag 8. september 2019 hadde Skien Sjømandsforening invitert til Sjøfolkenes Minnedag i Skien.

Tre medlemmer fra vår forening var valgt til å representere Moss Sjømannsforening og en var ledsager.

Tidlig søndag morgen dro Astrid og Kjell Rasmussen og Liv Skaar og Finn Syvertsen til Skien med Kjell som sjåfør.

Det var medlemmer fra Porsgrunn Sjømandsforening, Brevik og Omegn Sjømannsforening, Langesund Sjømannsforening, Larvik Sjømannsforening, Sandefjord Sjømannsforening, Drammen Sjømannsforening og Skien Sjømannsforening. Tilsammen var det 40 påmeldte.

Gudstjenesten bar i høy grad preg av en hyllest til alle våre sjøfolk som falt under første og annen verdenskrig. En veltalende og god prest som traff våre hjerter.

Etter kirkebesøket vandret vi rolig ned til kaia hvor Leif Harald Hansen fra Skien Sjømandsforening holdt en minnetalefor sjøfolk, ved minebøssen på Bryggeparken. Minebøssen ble avduket 17. mai 1920 og er reist av Skien Sjømandsforening og sjøfartsinteresserte i Skien. Minebøssen skulle hedre norske sjøfolk som falt under 1. verdenskrig og samtidig samle inn penger til de etterlatte familiene.

En omvisning og orientering på slepebåten Erik stod også på Programmet.

På bryggen har Skien Sjømandsforening sine foreningslokaler, hvor det var dekket et koselig langbord. Det ble servert en velsmakende lapsskaus.

Det ble vist en gripende, men ganske lang film fra hendelser på sjøen under krigen, så det smakte fortreffelig med kaffe og gode kaker etterpå.

Kjell Rasmussen holdt en fin takketale fra oss og ønsket på gjensyn neste år, antagelig i Brevik.

En fin søndag med hyggelige sjøfolk.

Liv Skaar Syvertsen.

Sjøfolkenes Minnedag i Skien 2019 Astrid og Kjell

Astrid og Kjell Rasmussen i Skien.

Sjøfolkenes Minnedag i skien 2019

Innhold © Moss Sjømannsforening. Webdesign ©2013-2019 Web Norge